Integracja Sensoryczna (SI)
Integracja sensoryczna (SI)
Zakłócenia na poziomie organizacji i odbioru wrażeń zmysłowych mogą skutkować nieadekwatnym zachowaniem dziecka, trudnościami w uczeniu się, a także powodować zaburzenia funkcji ruchowych.
Interweniujemy terapeutycznie wtedy, gdy luka między tym, czego by się oczekiwało od dziecka na danym etapie wiekowym w zakresie SI a tym, co ono prezentuje jest na tyle duża, że dziecku nie udaje się go wyrównać w trakcie zabaw i innych czynności naturalnych.
Integracja sensoryczna skierowana jest do dzieci, które mają:
- nadwrażliwość na bodźce (np. zatykanie uszu, nie lubią mycia włosów, obcinania paznokci)
- problemy z jazdą na rowerze, hulajnodze
- trudności z koordynacją ruchową np. słabo wycinają , rysują, nie łapią i nie kopią piłki
- nieprawidłowo chwytają kredkę, długopis
- kłopoty ze skupieniem uwagi
- mają opóźniony rozwój mowy
- potykają się, wpadają na ludzi, przedmioty
- są nadmiernie aktywne ruchowo (ciągle biegają, skaczą, kręcą się, huśtają).
Dla dzieci do lat 3 opracowaliśmy specjalny program KLUB KANGURKA wspierający rozwój procesu integracji sensorycznej.
Przeprowadzamy diagnozę oceny rozwoju procesów integracji sensorycznej dziecka, które obejmują:
- wywiad z rodzicami
- wypełnienie przez rodziców Kwestionariusza Sensomotorycznego
- obserwację kliniczną dziecka
- przeprowadzanie Południowo Kalifornijskich Testów dla dzieci od 4 r.ż.
- obserwację zachowania dziecka podczas badania
- obserwację swobodnej zabawy dziecka i jego reakcji na stymulację sensoryczną.
Terapia trwa 45 minut