Sprawdź, czy Twoje dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej. Jeżeli Twoje odpowiedzi są na TAK, zgłoś dziecko na diagnozę i ocenę rozwoju procesów integracji sensorycznej:
ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, pisaniem,
ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy,
podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku,
często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała, w otaczającej przestrzeni,
preferuje dania papkowate,
potyka się i upada częściej niż rówieśnicy,
ma kłopoty z samodzielnym ubieraniem się,
ma trudności z rzucaniem i łapaniem piłki,
jest nadruchliwe, nie może usiedzieć / ustać w jednym miejscu,
przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością,
wchodząc po schodach trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi,
nagłe dotknięcie / popchnięcie z tyłu wywołuje u dziecka „reakcję alarmową”, niewspółmierną do siły bodźca,
ma kłopoty z czytaniem z tablicy,
trudno się koncentruje, a łatwo się rozprasza,
siadając na krześle czy poprawiając na nim swoją pozycję zdarza się, że spada,
ruchy dziecka są niezgrabne,
dziecko sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
często chodzi na palcach,
nabycie nowej umiejętności wymaga od dziecka wielu prób i powtórzeń,
nie lubi dziecięcego baraszkowania, nie lubi turlać się po podłodze, podskakiwać, robić fikołków,
dziecko wydaje się niezdarne, często przytrafiają rozlanie napoju, strącenie wazonu, rozsypanie cukru,
wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie, do końca ich nie opanowało,
nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci,
długo uczy się nowych aktywności fizycznych tj.: jazda na rowerze, pływanie, a czasem mimo wysiłku nie udaje mu się ich opanować,
nie lubi karuzeli, czasem huśtawki – miewa potem mdłości,
okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np.: wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku,